27-05-2010, 12:23 PM
Maturski, seminarski i diplomski radovi iz menadžmenta.
Улагање финансиских средстава у основна и обртна средства срачунато је на стварање услова за обављање пословне активности. Стварање нових добара у производним предузећима или остварење одређених услуга претпоставља сврсисходно трошење постиојећих добара, средстава и живог рада.
Трошкови представљају у новцу изражену вредност утрошеног рада као и свих средстава и добара која су у предузећу потрошена у циљу производње нових производа или ради остварења одређених учинака,п па поред тога у трошкове спадају и одговарајући трошкови производне припремљености условљени капацитетом предузећа.
Да би ближе упознали трошкове морамо извршити њихову класификацију према неким од критеријума, чије избор условљен у првом реду циљем изучавања. За потребе књиговодства значајне су класификације трошкова према:
1. ПРИРОДИ ОДНОСНО ПРЕМА ПОРЕКЛУ
а) трошкови материјала
б) трошкови отписа основних средстава
в) трошкови производних услуга
г) трошкови личних доходака, плата или зарада
д) трошкови непроизвдних услуга
2. ФУНКЦИОНАЛНИМ ПОДРУЧЈИМА
а) трошкови набавке
б) трошкови производње
в) трошкови продаје
г) трошкове управљања и финансирања
3. НАЧИНУ УКАЛКУЛИСАВАЊА У ЦЕНУ КОШТАЊА ГОТОВИХ ПРОИЗВОДА И УСЛУГА
а) директни или појединачни трошкови
б) индиректни или општи трошкови
4. НАЧИНУ РЕАГОВАЊА НА ПРОМЕНЕ ОБИМА ПРОИЗВОДЊЕ
а) варијабилни трошкови
б) фиксни трошкови
Процес стварања нових производа ипружања услуга који је праћен трошењем средстава и рада није само технолошки већ и економски процес. Праћење тог економског процеса своди се у суштини на обухватање трошкова који су изазвани стварањем нових производа и услуга и обављањем пословне активности у целини.
У билансу и књиговодству средства се процењују по набавним вредностима ( принцип стварног трошка ), то се и трошење средстава, односно трошкови обухватају по набавним вредностима.
Трошкови и расходи који се срећу у пракси групишу се и књиже преко следећих рачуна врста трошкова и расхода:
1.Трошкови отписа основних средстава ( трошкови амортизације)
2.Трошкови материјала
3.Трошкови производних услуга
4.Трошкови зарада
5.Трошкови непроизводних услуга
6.Набавна вредност реализоване робе
7.Финансијски расходи
8.Остали расходи
ТРОШКОВИ ОТПИСА ОСНОВНИХ СРЕДСТАВА
ШТА ЈЕ АМОРТИЗАЦИЈА И КАДА СЕ ОБРАЧУНАВА?
За разлику од обртних средстава која се троше у једном пословном циклусу, основна средства се користе у више пословних циклуса односно дужи временски период. Њихова вредност се постепено смањује услед трошења, дејства природних услова и економског застаревања. Смањење вредности основних средстава треба да буде констатовано у књиговодству. Књиговодствено технички поступак којим се констатује смањење вредности средстава означава се као отписивање – амортизовање.
Амортизација је систематско отписивање основице за амортизацију једног средства током његовог корисног века трајања. Наиме, приликом набаке сталног средства не исказује се трошак, већ се вредност сталног средства преноси на трошкове путем обрачуна амортизације у процењеном веку трајања средстава.
Обрачун амортизације обавезно се врши на крају године приликом састављања годишњег финанцијског извештаја ( 31.12), као и удругим случајевима ( статусне промене, продаја правног лица, отварање и окончање поступка стечаја, односно ликвидације).
За средства отуђена или расходована у току године врши се коначан обрачун амортизације закључно са месецом, односно даном са којим је средство отуђено, односно расходовано.
Обрачун амортизације врше сва правна лица која воде пословне књиге према Закону о рачуноводству као и предузеници који воде просто књиговодство.
Обрачун амортизације за потребе састављања финансијских извештаја уређен је Законом о рачуноводству и рервизиоји (" Службени гласник РС", бр.46/06 ), Међународним рачуноводственим стандардима и међународним стандардима финансијског извештавања, као рачуноводственим политикама које правно лице доноси у сладу са МРС и Законом.
Тако обрачуната амортизација у финансијски извештајима правног лица исказује се као расход периода за који је обрачуната
У зависности од усвојених рачуноводствених политика, исказани трошкови амортизације могу имати јако различите вредности. Имамо два потпуно одвојена обрачуна амортизације:
- Обрачун амортизације према рачуноводственим прописима
- Обрачун амортизације према пореским прописима.
СТАЛНА СРЕДСТВА КОЈА ПОДЛЕЖУ И НЕ ПОДЛЕЖУ ОБРАЧУНУ АМОРТИЗАЦИЈЕ
Да ли ће неко средство подлегати обрачуну амортизације често зависи од намене тог средства и изабраног метода исказивања тог средства.
Према правилнику о контном оквиру, стална средства (стална имовина ) исказује се на рачунима класе 0. Обавези обрачуна амортизације могу подлегати стална средства исказана у рачунима група 01 и 02 јер се неуплаћени уписани капитал ( група рачуна 00) и дугорочне финансијске пласмане (група рачуна 03) амортизација не
А) Обавези обрачуна амортизације подлежу:
-Улагања у развој ( рачун 010), уколико имају ограничен век трајања;
-Концесије, патенти, лиценце и слична права ( рачун 011), уколико имају ограничен век трајања;
-Остала нематријална улагања( рачун 014, уколико имају ограничен век трајања);
-Грађевински објекти ( рачун 022);
-Постројења и опрема ( рачун 023 ), укључујући алат и инвентар који се калкулативно отписују ( аналитика рачуна 023 );
-Инвестиционе некретнине ( рачун 024 ), уколико је рачуноводственим политикама предвиђено да се инвестиционе некретнине исказују по набавној вредности у складу са МРС 40 став 50;
-Остале некретнине, постројења и опрема, ако се не ради о сталним средствима намењеним продаји ( рачун 026).
-стална средства узета у финансијски лизинг
Да би средство било признато као стално средство и подлегало обрачуну амортизације, треба да испуњава два услова:
1.да је његов корисни век трајања дужи од годину дана, и
2.критеријум значајности, јер се МРС не морају примењивати на безначајне ставке.(шта се сматра безначајном ставком треба ценити у сваком конкретном случају, односно треба то питање уредити рачуноводственом политиком)
По пореским прописима сталним средствима која подлежу обрачуну амортизације сматрају се средства чи је век трајања дужи од једне године и чија је појединачна набавнма цена у времену набавке већа од просечне бруто зараде по запосленом у Републици.
Б) Обавези обрачуна амортизације не подлежу следећа стална средства:
- Амортизација се не обрачунава за она средства која временом не губе на вредности ( споменици културе и историјски споменици, уметничке слике и скулптуре, украсни предмети од племенитог метала и сл.).
- goowill (рачун 012);
- Земљишта (рачун 020) јер се ради о средствима која се не троше;
- Шуме и више годишњи засади (рачун 021) и основно стадо (рачун 025), јер биолошка средства само изузетно могу подлегати обрачуну амортизације.
Улагање финансиских средстава у основна и обртна средства срачунато је на стварање услова за обављање пословне активности. Стварање нових добара у производним предузећима или остварење одређених услуга претпоставља сврсисходно трошење постиојећих добара, средстава и живог рада.
Трошкови представљају у новцу изражену вредност утрошеног рада као и свих средстава и добара која су у предузећу потрошена у циљу производње нових производа или ради остварења одређених учинака,п па поред тога у трошкове спадају и одговарајући трошкови производне припремљености условљени капацитетом предузећа.
Да би ближе упознали трошкове морамо извршити њихову класификацију према неким од критеријума, чије избор условљен у првом реду циљем изучавања. За потребе књиговодства значајне су класификације трошкова према:
1. ПРИРОДИ ОДНОСНО ПРЕМА ПОРЕКЛУ
а) трошкови материјала
б) трошкови отписа основних средстава
в) трошкови производних услуга
г) трошкови личних доходака, плата или зарада
д) трошкови непроизвдних услуга
2. ФУНКЦИОНАЛНИМ ПОДРУЧЈИМА
а) трошкови набавке
б) трошкови производње
в) трошкови продаје
г) трошкове управљања и финансирања
3. НАЧИНУ УКАЛКУЛИСАВАЊА У ЦЕНУ КОШТАЊА ГОТОВИХ ПРОИЗВОДА И УСЛУГА
а) директни или појединачни трошкови
б) индиректни или општи трошкови
4. НАЧИНУ РЕАГОВАЊА НА ПРОМЕНЕ ОБИМА ПРОИЗВОДЊЕ
а) варијабилни трошкови
б) фиксни трошкови
Процес стварања нових производа ипружања услуга који је праћен трошењем средстава и рада није само технолошки већ и економски процес. Праћење тог економског процеса своди се у суштини на обухватање трошкова који су изазвани стварањем нових производа и услуга и обављањем пословне активности у целини.
У билансу и књиговодству средства се процењују по набавним вредностима ( принцип стварног трошка ), то се и трошење средстава, односно трошкови обухватају по набавним вредностима.
Трошкови и расходи који се срећу у пракси групишу се и књиже преко следећих рачуна врста трошкова и расхода:
1.Трошкови отписа основних средстава ( трошкови амортизације)
2.Трошкови материјала
3.Трошкови производних услуга
4.Трошкови зарада
5.Трошкови непроизводних услуга
6.Набавна вредност реализоване робе
7.Финансијски расходи
8.Остали расходи
ТРОШКОВИ ОТПИСА ОСНОВНИХ СРЕДСТАВА
ШТА ЈЕ АМОРТИЗАЦИЈА И КАДА СЕ ОБРАЧУНАВА?
За разлику од обртних средстава која се троше у једном пословном циклусу, основна средства се користе у више пословних циклуса односно дужи временски период. Њихова вредност се постепено смањује услед трошења, дејства природних услова и економског застаревања. Смањење вредности основних средстава треба да буде констатовано у књиговодству. Књиговодствено технички поступак којим се констатује смањење вредности средстава означава се као отписивање – амортизовање.
Амортизација је систематско отписивање основице за амортизацију једног средства током његовог корисног века трајања. Наиме, приликом набаке сталног средства не исказује се трошак, већ се вредност сталног средства преноси на трошкове путем обрачуна амортизације у процењеном веку трајања средстава.
Обрачун амортизације обавезно се врши на крају године приликом састављања годишњег финанцијског извештаја ( 31.12), као и удругим случајевима ( статусне промене, продаја правног лица, отварање и окончање поступка стечаја, односно ликвидације).
За средства отуђена или расходована у току године врши се коначан обрачун амортизације закључно са месецом, односно даном са којим је средство отуђено, односно расходовано.
Обрачун амортизације врше сва правна лица која воде пословне књиге према Закону о рачуноводству као и предузеници који воде просто књиговодство.
Обрачун амортизације за потребе састављања финансијских извештаја уређен је Законом о рачуноводству и рервизиоји (" Службени гласник РС", бр.46/06 ), Међународним рачуноводственим стандардима и међународним стандардима финансијског извештавања, као рачуноводственим политикама које правно лице доноси у сладу са МРС и Законом.
Тако обрачуната амортизација у финансијски извештајима правног лица исказује се као расход периода за који је обрачуната
У зависности од усвојених рачуноводствених политика, исказани трошкови амортизације могу имати јако различите вредности. Имамо два потпуно одвојена обрачуна амортизације:
- Обрачун амортизације према рачуноводственим прописима
- Обрачун амортизације према пореским прописима.
СТАЛНА СРЕДСТВА КОЈА ПОДЛЕЖУ И НЕ ПОДЛЕЖУ ОБРАЧУНУ АМОРТИЗАЦИЈЕ
Да ли ће неко средство подлегати обрачуну амортизације често зависи од намене тог средства и изабраног метода исказивања тог средства.
Према правилнику о контном оквиру, стална средства (стална имовина ) исказује се на рачунима класе 0. Обавези обрачуна амортизације могу подлегати стална средства исказана у рачунима група 01 и 02 јер се неуплаћени уписани капитал ( група рачуна 00) и дугорочне финансијске пласмане (група рачуна 03) амортизација не
А) Обавези обрачуна амортизације подлежу:
-Улагања у развој ( рачун 010), уколико имају ограничен век трајања;
-Концесије, патенти, лиценце и слична права ( рачун 011), уколико имају ограничен век трајања;
-Остала нематријална улагања( рачун 014, уколико имају ограничен век трајања);
-Грађевински објекти ( рачун 022);
-Постројења и опрема ( рачун 023 ), укључујући алат и инвентар који се калкулативно отписују ( аналитика рачуна 023 );
-Инвестиционе некретнине ( рачун 024 ), уколико је рачуноводственим политикама предвиђено да се инвестиционе некретнине исказују по набавној вредности у складу са МРС 40 став 50;
-Остале некретнине, постројења и опрема, ако се не ради о сталним средствима намењеним продаји ( рачун 026).
-стална средства узета у финансијски лизинг
Да би средство било признато као стално средство и подлегало обрачуну амортизације, треба да испуњава два услова:
1.да је његов корисни век трајања дужи од годину дана, и
2.критеријум значајности, јер се МРС не морају примењивати на безначајне ставке.(шта се сматра безначајном ставком треба ценити у сваком конкретном случају, односно треба то питање уредити рачуноводственом политиком)
По пореским прописима сталним средствима која подлежу обрачуну амортизације сматрају се средства чи је век трајања дужи од једне године и чија је појединачна набавнма цена у времену набавке већа од просечне бруто зараде по запосленом у Републици.
Б) Обавези обрачуна амортизације не подлежу следећа стална средства:
- Амортизација се не обрачунава за она средства која временом не губе на вредности ( споменици културе и историјски споменици, уметничке слике и скулптуре, украсни предмети од племенитог метала и сл.).
- goowill (рачун 012);
- Земљишта (рачун 020) јер се ради о средствима која се не троше;
- Шуме и више годишњи засади (рачун 021) и основно стадо (рачун 025), јер биолошка средства само изузетно могу подлегати обрачуну амортизације.