Maturski, Seminarski , Maturalni i diplomski radovi iz ekonomije: menadzment, marketing, finansija, elektronskog poslovanja, internet tehnologija, biznis planovi, makroekonomija, mikroekonomija, preduzetnistvo, upravljanje ljudskim resursima, carine i porezi.
Govor je nit koja povezuje različite oblike i sve oblasti rada u predškolskoj ustanovi. Tačnije, zadaci u oblasti razvoja govora koji su postavljeni u programima predškolskog obrazovanja i vaspitanja, ostvaruju se putem planiranih i slobodnih aktivnosti kroz raznovrsne oblike rada.
Sa razvitkom deteta raste interes za okolinu, predmete i događaje, kao i potreba za ličnim shvatanjem i doživljavanjem, što podstiče njegovu komunikaciju. Vaspitač ga usmerava pritom i motiviše, a u isto vreme podstiče njegovu radoznalost, aktivnost, maštu, inteligenciju i kreativost. Da bi udovoljio dečijim zahtevima i potrebama vaspitač aktivnosti na razvoju govora ostvaruje uspostavljajući korelaciju sa ostalim oblastima rada u vrtiću.
Povezivanjem usvojenih sadržaja vaspitač spontano uvodi dete u svet:
- književnosti,
- glume,
- muzike,
- sporta i
- likovnog izraza.
Ne treba zaboraviti da dete ono što čuje i doživi preko književnog teksta, igara izražava u pokretu, slikanju ili muzičkom stvaralaštvu. Najbolji primer za to je dramatizacija teksta koja pruža raznovrsne mogućnosti izražavanja.
Na ovaj način uvažava se dečiji sinkretizam u kome su igra, pokret, muzika i reč nedeljiva celina. Predškolskom detetu je ovaj način izražavanja blizak i neophodan jer odgovara njegovom načinu poimanja sveta: nedeljivo jedinstvo koje angažuje više čula.
Posebno mesto u definisanom pristupu zauzima igra. Smatra se da je igra osnovni oblik dečje aktivnosti jer odgovara celokupnom neuro-psihičkom ustrojstvu deteta, njegovim biološkim i psihičkim potrebama. Dečja igra može da se definiše i kao spontana aktivnost dece koje imaju direktan uticaj na njihovo iskustvo o svetu koji ih okružuje, ulogama koje će imati u životu. Grosova teorija iz 1980. godine navodi da je deci neophodno stvoriti prilku za igru u prvom redu za zdravlje i zdrave pokrete, tako što će im se za ovu svrhu obezbediti posebni prostori igrališta. Igra dece ima ključnu ulogu u pravilnom razvoju. Opšteprihvaćena je postavka teorije koja igru smatra za centralnu aktivnost detinjstva i ukazuje na njen izuzetan značaj u dečjem intelektualnom razvoju što je i dokazano činjenicama predstavljenim kroz kongitivne teorije dečje igre, koje su potvrdili povezanosti između načina na koji se deca spontano igraju i njihove inteligencije. Pojam dečje igre u dugom istorijskom periodu razvoja čovečanstva nije razmatran. Tek u XVIII veku, te neposredno osobađanje dece od svakodnevnog i napornog rada, bio je put ka shvatanju deteta i dečje igre....
Pojam dramskih igara
Dramske igre su organizovane kreativne igre. Dramske i kreativne igre se mogu nazvati socijalnim igrama. Sredstva su izražavanja:
- reč,
- pokret i
- zvuk.
Rade se na tri nivoa:
- zamisliti,
- doživeti i
- izraziti.
Igre razvijaju usredsređenost, maštu, pravilno izražavanje, bogaćenje rečnika, spretnost, zrelost. Dramske igre deci predškolskog uzrasta omogućavaju iskustveno sazrevanje, kvalitetnije odrastanje, a to je njihov najvažniji cilj.
Kako bismo mogli stvarati dramske igre, trebamo tačno znati mogućnosti dece predškolskog uzrasta i njihove fizičke i psihičke sposobnosti. Dramska igra za trogodišnjaka ne mora buditi radoznalost u šestogodišnjaka. Može li dete s dve godine stajati na jednoj nozi? Kada može nositi čašu s vodom a da vodu ne prolije? S koliko godina prinosi punu kašiku bez prolivanja ustima? Kada počinje shvatati šta je moral i šta su moralna pravila? (sa 4 godine) Kada se razvija igra pretvaranja? (već s 2 godine).
U igru dvogodišnje dete uključuje predmete koji zamjenjuju stvarne i daje im nazive prema potrebi igre. Najčešće u igri pretvaranja još ne preuzima celu ulogu, već samo elemente radnje. Simbolička igra „kao da” sve više postaje saradnička igra. Mama kuva i Filip kuva, kidanje papira u plastičnu posudu je kao da Filip kuva; on zamišlja situaciju kuvanja i mešanje ručka i vredno uživa u njoj.
Kako dramske igre utiču na stvaralaštvo, znači treba početi što ranije. Odgovorno i pametno trebamo učestvovati u stvaranju dečje ličnosti, a ne ih formirati (deca nisu ni kamen ni drvo).
Deci predškolskog uzrasta nedostaje iskustvo. Kroz dramske igre upravo to steču. Svako iskustvo je lanac savladanih neuspjeha i uspjeha. Dramska igra za predškolski uzrast može i treba biti temelj životnog iskustva. Dramskom igrom u deci razvijamo ljubav, prijateljstvo, dobrotu, nježnost, znanje. Nijedna igra ne sme sadržavati strah. Primetimo li da je dete uplašeno, trebamo ga utešiti i smiriti.
Deci treba atmosfera sigurnosti i zadovoljstva. Sve igre trebaju biti protkane nježnošću i ljubavlju. Za uzvrat dobivamo topliju, iskreniju i sigurniju dečju budućnost....
S A D R Ž A J
UVOD 3
1 Dramske igre 4
1.1 Pojam dramskih igara 4
1.2 Uloga i značaj dramskih igara za decu predškolskogu uzrasta 4
1.3 Korist dramskih igara za decu predškolskog uzrasta 8
1.4 Uloga vaspitača u dramskim igrama 11
1.5 Primeri dramskih igara za decu predškolskog uzrasta 12
ZAKLJUČAK 14
LITERATURA 15