Učenje na daljinu u zemljama tranzicije sa posebnim osvrtom na visoko - DOKTORSKI - Verzija za štampu +- Gotovi Seminarski Diplomski Maturalni Master ili Magistarski (https://www.maturskiradovi.net/forum) +-- Forum: Obrazovanje (/Forum-obrazovanje) +--- Forum: Diplomski radovi (/Forum-diplomski-radovi) +--- Tema: Učenje na daljinu u zemljama tranzicije sa posebnim osvrtom na visoko - DOKTORSKI (/Thread-u%C4%8Denje-na-daljinu-u-zemljama-tranzicije-sa-posebnim-osvrtom-na-visoko-doktorski) |
Učenje na daljinu u zemljama tranzicije sa posebnim osvrtom na visoko - DOKTORSKI - derrick - 28-09-2011 05:49 PM Doktorske disertacije predstavlja čin kojim se iskustva stečena kroz prethodni stručni i naučni rad sublimiraju u formi istraživanja istinitosti postavljene hipoteze. Iako se kroz rezultate doktorske teze ocenjuju sposobnosti i naučni doprinos kandidata kao pojedinca, ovakav poduhvat se ne može izvesti bez odgovarajuće pomoći i podrške. Veliku zahvalnost dugujem pre svega mentoru prof. dr Velimiru Sotiroviću koji je mi je nesebično podario deo svoje stručnosti i iskustva kako bi se realizovala ova doktorska disertacija.
Zahvaljujem se i svim kolegama koji su mi pomogli svojim savetima i podržavali me u realizaciji ove teze. Veliku pomoć sam dobio i od ustanove u kojoj sam zaposlen, Više poslovne škole u Novom Sadu, te se zahvaljujem direktoru prof. dr ... koji mi je omogućio da radim u uslovima koji bi svaki doktorant poželeo. Rad na disertaciji u proteklih godinu dana zahtevao je mnoga odricanja a najteža su mi bila ona vezana za odsustvo iz porodičnog kruga. Podrška koju sam dobijao od supruge i dece bila je presudna da istrajem u prevazilaženju problema koji su neminovni pratioci ovakvog poduhvata. Sadržaj Uvodna razmatranja 1 1 Metodološka struktura istraživanja 4 1. 1 Opis problema istraživanja 4 Obrazloženje o potrebama istraživanja 5 Hipoteza istraživanja 7 2 Definisanje osnovnih pojmova 9 2.1 Definicije najvažnijih pojmova 9 2.2 Pregled osnovnih pojmova vezanih za učenje na daljinu 16 2.2.1 Učenje 16 2.2.2 Stilovi učenja 22 2.2.3 Znanje 26 2.2.4 Informaciona pismenost 28 2.2.5 Terminologija pojavnih oblika obrazovanja na daljinu 31 3 Informaciona tehnologija 40 Računar 40 Telekomunikacioni sistemi 42 Komunikacioni hardver - modem 43 Komunikacioni kanali (mediji) 46 Računarske mreže 49 Mrežni softver 60 Provajderi komunikacionih usluga 65 Komunikacione aplikacije 67 Softver 68 Podela softvera na osnovu vlasništva 69 Podela softvera na osnovu funkcije koju obavlja 71 4 Učenje na daljinu 90 Istorijat učenja na daljinu 90 Modaliteti isporuke obrazovnog materijala 92 Štampani materijal (asinhrona komunikacija) 92 Audio trake (asinhrona komunikacija) 93 Telefonski servis (sinhrona komunikacija) 94 Telefonski servis (asinhrona komunikacija) 95 Video trake (asinhrona komunikacija) 95 Radio emitovanje (asinhrona komunikacija) 96 Radio emitovanje (sinhrona komunikacija) 97 Televizijsko emitovanje (asinhrona komunikacija) 97 Interaktivna televizija (sinhrona komunikacija) 98 Elektronska pošta (asinhrona komunikacija) 99 Elektronske oglasne table (asinhrona komunikacija) 100 Ćaskanje (chat) (sinhrona komunikacija) 101 Audiokonferencije (sinhrona komunikacija) 102 Whiteboard (sinhrona komunikacija) 102 Videokonferencije (sinhrona komunikacija) 103 Programi i akcije 108 eLearning Programme 109 Leonardo da Vinci 110 Socrates 111 Erasmus Mundus 116 eContentplus 117 Digital Libraries (digitalne biblioteke) 117 Standardizacija elektronskog učenja 118 5 Informaciono-komunikaciona infrastruktura u zemljama u tranziciji....121 Prikaz po zemljama 124 Bugarska 125 Češka 126 Mađarska 127 Poljska 128 Rumunija 130 Slovačka 131 Slovenija 132 Uporedni pregled zemalja po pojedinim pokazeteljima 133 Prikaz po kriterijumima postavljenim od strane eEurope+ 142 Ubrzati postavljanje osnovnih gradivnih blokova za Informaciono društvo 142 Jeftiniji, brži, bezbedniji Internet 143 Investicije u ljude i veštine 148 Stimulisati korišćenje Interneta 154 6 Stepen rasprostranjenosti informaciono-komunikacione tehnologije u Srbiji i Crnoj Gori 157 7 Informaciona i računarska pismenost nastavnika u višem obrazovanju Vojvodine 164 Prikaz akademskih zvanja nastavnika 164 Prikaz nastavnika na osnovu nastavnih zvanja 165 Rad sa elektronskom poštom 168 Upotreba računara 169 Način izvođenja nastave 173 Poznavanje softverskih alata 176 Računarska obuka u okviru institucije 184 Poznavanje engleskog jezika 191 Stav prema elektronskom učenju 192 8 Opremljenost viših škola u Vojvodini informaciono- komunikacionim sredstvima i obrazovnim softverom 203 Personalni računari 203 Komunikacione veze i Internet 208 Ostala sredstva 209 Obrazovni softver 213 9 Načini učenja na daljinu u višim školama u Vojvodini 214 10 Model učenja na daljinu u višim školama u vojvodini 216 Formiranje informaciono-komunikacione strukture viših škola u Vojvodini 216 Računari 218 Multimedijalna periferna oprema 221 Konekcija sa Internetom 222 Izbor modaliteta elektronskog učenja 223 Usvajanje standarda 224 Definisanje plana i programa elektronskog učenja 225 Definisanje plana obuke 226 Razmatranje mogućnosti saradnje sa drugim institucijama 227 Određivanje učesnika projekta i njihovih obaveza 228 Izbor softverskih alata 229 Sistemski softver 229 LMS sistem 230 Softverski alati za kreiranje obrazovnog materijala 234 Izbor formata obrazovnog materijala 235 11 Zaključna razmatranja 237 12 Literatura 242 13 Prilozi 250 Upitnik broj 1 250 Upitnik broj 2 256 Upitnik broj 3 259 Uvodna razmatranja Učenje na daljinu uz primenu telekomunikacionih sredstava ima istoriju koja doseže skoro jedan vek. Prva licenca za obrazovanje putem radija je izdata još 1921. godine Latter Day Saints Univerzitetu u Salt Lake City-u. Od tada pa do danas telekomunikaciona, a posebno informaciono-komunikaciona tehnologija je u velikoj meri napredovala. Tako na primer u najrazvijenijoj oblasti, Severnoj Americi, na svakih 100 stanovnika postoji 67,5 priključaka fiksne telefonije, 54,5 računara i 48,5 konekcija na Internet. Istovremeno na 100 stanovnika Istočne Evrope evidentirana su 22 priključka fiksne telefonije, 8,2 računara i 6,5 konekcija na Internet [1,34]. Drugo istraživanje predviđa da će u zemljama Centralne i Istočne Evrope u periodu od 2001. do 2007. godine doći do porasta procenta stanovništva koji poseduje računar sa 6% na 13% i da će u istom periodu procenat stanovništva koji predstavlja aktivne Internet korisnike takođe zabeležiti porast sa 7% na 24% [2]. Ovi podaci ukazuju da će sa tehničkog aspekta okruženje pružati sve bolje uslove za implementaciju učenja na daljinu. Informaciono-komunikaciona tehnologija međutim predstavlja samo jednu od ključnih odrednica učenja na daljinu. Za njegovu uspešnu primenu neophodno je izvršiti i značajne promene u samom obrazovnom sistemu. U mnogim vladinim i nevladinim institucijama na državnom i međunarodnom nivou pokrenute su brojne akcije vezane za učenje na daljinu, odnosno njegove različite implementacione oblike. Tako je recimo Evropska komisija pokrenula projekat "Program elektronskog učenja" (eLearning Programme) čija se realizacija odvija u periodu od 2004-2006. godine [3,3]. Budžet ovog projekta iznosi 44 miliona evra, a definisane su četiri prioritetne oblasti: • informatička pismenost, • virtuelni kampusi, • saradnja obrazovnih institucija (School eTwinning) i • transverzalne akcije. Međunarodni institut za planiranje obrazovanja (The International Institute for Educational Planning) osnovan 1963. godine u Parizu od strane UNESCO- a u dokumentu koji je sastavio Tony Bates pod nazivom "Nacionalne strategije za elektronsko učenje u visokom obrazovanju i obuci" ističe da će elektronsko učenje korišćenjem Interneta postati dominantna paradigma u visokom obrazovanju i obuci zaposlenih. Tom prilikom će značajnu ulogu morati odigrati i vladine organizacije od kojih se očekuje odgovarajuća stručna i finansijska podrška [4,31]. Vrlo su indikativni i podaci koji ukazuju na spremnost studenata i obrazovnih institucija da prihvate interaktivno obrazovanje (online education) kao jedan od implementacionih oblika učenja na daljinu. Istraživanje izvršeno u SAD [5,1] u 2002. i 2003. godini je između ostalih dovelo do sledećih saznanja: • preko 1,6 miliona studenata je u toku jeseni 2002. godine pohađalo barem jedan interaktivni kurs, • jedna trećina od njih (578.000) je sve kurseve pohađala interaktivno, • u obrazovnim institucijama u kojima je ponuđeno interaktivno obrazovanje, 13% studenata je pohađalo barem jedan interaktivni kurs, • u periodu jesen 2002/jesen 2003 predviđa se porast broja studenata koji su pohađali makar jedan interaktivni kurs za 19,8%, • 81% svih obrazovnih institucija višeg obrazovanja nudi barem jedan kurs u potpunosti ili kombinovano interaktivan, • kompletne interaktivne nastavne programe za sticanje diplome nudi 34% obrazovnih institucija, • 67% ispitanih obrazovnih institucija je navelo da je interaktivno obrazovanje bitan element njihove dugoročne strategije. Implementacija učenja na daljinu u zemljama u razvoju nailazi na mnogo više prepreka nego što je to u slučaju razvijenih zemalja. Svakako da je razvijenost informaciono-komunikacione osnove jedan od ključnih problema ali velike izazove predstavljaju i uvođenje potpuno nove kulture učenja, kako sa aspekta studenata tako i sa aspekta nastavnika, zaštita autorskih prava, lokalizacija postojećeg obrazovnog softvera kao i uključivanje sadržaja od lokalnog značaja u nastavni plan i program [6]. Svi napred navedeni stavovi ukazuju da je elektronski zasnovano učenje na daljinu oblik obrazovanja koji je zbog svoje uslovljenosti stepenom razvijenosti informaciono-komunikacione infrastrukture dostigao zapažen nivo razvijenosti u razvijenim zemljama, dok je njegova implementacija mnogo manje zastupljena u zemljama u razvoju. Projekcije najvažnijih pokazatelja informaciono-komunikacione osnove naglašavaju da će u narednom periodu i zemlje u razvoju dostići dovoljan nivo razvijenosti za uspešnu primenu različitih oblika učenja na daljinu. Put ka ostvarenju tog uspeha sa jedne strane podrazumeva poznavanje iskustava koje su stekle razvijene zemlje prilikom uvođenja učenja na daljinu i sa druge strane sveobuhvatno istraživanje postojećih uslova u zemljama tranzicije kako bi se mogao razviti odgovarajući model učenja na daljinu. Istraživanje u okviru ove disertacije ima za cilj da prouči uslove za uvođenje učenja na daljinu u visoko obrazovanje u AP Vojvodini. U tom kontekstu važne su sledeće dve napomene. Prvo, sam pojam učenja na daljinu obuhvata različite modalitete njegove primene, uključujući i neke koje su danas već deo prošlosti. Imajući u vidu savremena dostignuća informacione tehnologije implementacija učenja na daljinu u okviru ovog istraživanja će najvećim delom biti okrenuto ka onim oblicima izvođenja učenja na daljinu koji se u praksi definišu kao elektronsko učenje (e-learning). Druga napomena je vezana za institucije koje su obuhvaćene ovim istraživanjem, a to su više škole u AP Vojvodini. U momentu definisanja naslova teze, Zakon o visokom obrazovanju je bio u postupku usvajanja u Skupštini Srbije i bilo je poznato da će se u budućem obrazovnom sistemu izvršiti transformacija višeg u visoko obrazovanje. Iz tih razloga naziv teze sadrži pojam "visoko obrazovanje" kao jedini budući oblik funkcionisanja institucija koje su pre usvajanja Zakona egzistirale kao više škole. Imajući u vidu da je Zakon o visokom obrazovanju usvojen u Skupštini Srbije u toku izrade ove disertacije, u daljem tekstu će više škole kao institucije koje su bile podvrgnute istraživanju pre usvajanja istog Zakona biti posmatrane kao sastavni deo visokog obrazovanja. |