Maturski. seminarski i diplomski radovi iz ekonomije: menadzment, marketing, finansija, elektronskog poslovanja, internet tehnologija, biznis planovi, makroekonomija, mikroekonomija, preduzetnistvo, upravljanje ljudskim resursima, carine i porezi.
Pojam poreza
Javni prihodi su oni do kojih drzava dolazi na osovu svog imperijuma, vrseci preraspodelu nacionalnog dohotka tako sto zakonom oduzima deo sredstava od lica koja su potcinjena njenom fiskalnom suverenitetu. Javnopravni prihodi su mogu obezbediti:
- Neposrednim nametanje
- Posrednim nametanjem
Porezi spadaju u javnopravne javne prihode, I to one koji su neposredno nametnuti fizickim ili pravnim licima potlacenim fiskalnom suverenitetu drzave. Porez je najznacajniji oblik javnih prihoda u savremenim drzavama. Kroz kanale oporezivanja obezbedjuje se najveci deo sredstava za finansiranje javnih potreba.
Porez predstavalja instrument javnih prihoda kojim drzava od subjekata pod svojom poreskom vlascu prinudno uzima novcana sredstva, bez neposredne protivusluge, u svrhu pokrivanja svojih finansiskih potreba I postizanja drugih prvenstveno ekonomskih I socijalnih ciljeva.
Porezi imaju sledece osobine: derivativnost, prisilnost, porezima se finansiraju javni prihodi, odsustvo neposredne portivnaknade, porez je novcano davanje.
Postoje sledece teorije opravdanja poreza: teorija sile, teorija ekvivalencije, teorija zrtve, teorija suvereniteta.
Poreski poverioci su nosioci subjektivnog poreskog prava, na osnovu kojeg od subjekata koji su pod njihovom poreskom vlascu obezbedjuju finansijska sredstva, bez neposredne protivusluge, radi pokrivanja svojih finansiskih potreba.
Poreski duznici su pravna I fizicka lica koja su duzna da izvrse dugovanu radnju iz poreskopravnog odnosa.
Poreska osnovica predstavlja kvantitativnu konkretizaciju poreskog objekta, tj poreska osnovica je u novcu izrazena vrednost poreskog objekta.
Poreska stopa oznacava iznos poreza u odnosu prema poreskoj osnovici. Posotje progresivne, proporcionalne I regresivne poreske stope.
Poreske olaksice predstavljaju usupak koji cini drzava u pogledu poreskog obveznika, poreske osnovice, poreske stope ili iznosa poreskog prihoda.
U osnovi poreske evazije nalazi se otpor placanju poreza, koji je inherentan svakom poreskom obvezniku, odnosto konacnom placanju poreza. Intezitet otpora zavisi od mnogih elemenata:
• Visine pporeskog opterecenja
• Namene trosenja sredstava prikupljenih porezom
• Poreskog oblika
• Percepcije javnosti da li je poreski sistem pravican I dr
Pokretanje poreskog postupka
Poreski postupak pokreće Poreska uprava po službenoj dužnosti, a izuzetno po zahtevu stranke. Poreski postupak se pokreće kad Poreska uprava izvrši ma koju radnju u cilju vođenja postupka. Ako Poreska uprava po zahtevu stranke utvrdi da nema uslova za pokretanje poreskog postupka, u skladu sa zakonom, doneće o tome zaključak, protiv kojeg je žalba dopuštena.
Poreski akt i poreski upravni akt
Poreski akt je poresko rešenje, zaključak, nalog za poresku kontrolu, zapisnik o poreskoj kontroli i drugi akt kojim se pokreće, dopunjuje, menja ili dovršava neka radnja u poreskom postupku. Poreski upravni akt, kojim Poreska uprava rešava o pojedinačnim pravima i obavezama poreskog dužnika iz poreskopravnog odnosa, je poresko rešenje i zaključak. Protiv poreskog rešenja donetog u prvostepenom poreskom postupku dopuštena je žalba.Protiv zaključka dopuštena je žalba, ako ovim zakonom nije drukčije propisano.
Dostavljanje poreskog upravnog akta
Poreski akti u pismenom obliku dostavljaju se na način uređen ovim zakonom.Poreski akti smatraju se dostavljenim kada se uruče poreskom obvezniku, njegovom zakonskom zastupniku, poreskom punomoćniku ili zastupniku po službenoj dužnosti.Ako je poreski obveznik fizičko lice, odnosno preduzetnik, poreski akti smatraju se dostavljenim i kada se uruče punoletnom članu domaćinstva, u smislu zakona kojim se uređuje porez na dohodak građana, ili licu zaposlenom kod preduzetnika.Dostavljanje se, u smislu ovog zakona, smatra urednim i kada lica iz odbiju da prime ili potpišu poreske akte, ako lice koje je vršilo dostavljanje o tome sačini službenu belešku. Ako dostavljanje na način iz nije moglo biti izvršeno, smatraće se izvršenim kada se poreski akti pošalju preporučenom pošiljkom preko pošte ili elektronskim putem preko e-maila, na adresu poreskog obveznika unetu u prijavu za registraciju ili u poslednju poresku prijavu. Dostava izvršena se smatra se izvršenom istekom trećeg dana od dana predaje poreskog akta pošti, odnosno danom navedenim u e-mail povratnici kod slanja poreskog akta elektronskim putem.
Poslovne knjige i evidencije
Poreski obveznici - pravna lica, stalne poslovne jedinice nerezidentnih pravnih lica i preduzetnici, dužni su da vode poslovne knjige i evidencije radi oporezivanja, u skladu sa poreskim zakonom. Poreski obveznik - pravno lice dužan je da, na zahtev Poreske uprave i u roku koji ona odredi, dostavi poslovne knjige i evidencije koje u inostranstvu ili Autonomnoj pokrajini Kosovo i Metohija vode lica nad kojima poreski obveznik ima kontrolu ili uticaj, koji mu omogućuju da obezbedi dostavu tih poslovnih knjiga i evidencija. Poreski obveznik koji podatke obrađuje sredstvima za automatsku obradu podataka, dužan je da, na zahtev Poreske uprave, obezbedi izvod podataka na mediju koji Poreska uprava naznači, kao i da omogući Poreskoj upravi potpuni uvid u računovodstveni sistem kroz dokumentaciju, a kada je neophodno i kroz pristup hardveru i softveru.
Poreska prijava
Poreska prijava predstavlja izveštaj poreskog obveznika Poreskoj upravi o ostvarenim prihodima, izvršenim rashodima, dobiti, imovini, prometu dobara i usluga i drugim transakcijama od značaja za utvrđivanje poreza. Poreska prijava podnosi se na obrascu, koji propisuje ministar, uz koji se prilažu odgovarajući dokazi. Poreski obveznik je dužan da lično potpiše poresku prijavu, osim ako je drukčije uređeno poreskim propisom. Kada je poreski obveznik dužan da lično potpiše poresku prijavu, potpis od strane poreskog punomoćnika, zakonskog zastupnika ili zastupnika po službenoj dužnosti, prihvata se samo ako je poreski obveznik sprečen da lično potpiše poresku prijavu iz razloga telesne ili duševne bolesti ili dužeg odsustva. Poreska prijava se podnosi u roku propisanom poreskim zakonom Poreskoj upravi u mestu u kojem je podneta prijava za registraciju, osim ako je poreskim zakonom drukčije uređeno. Poreska prijava podnosi se neposredno ili putem pošte, a može se poslati i elektronskim putem, na način koji propiše ministar.
Utvrdjivanje cinjenica
Činjenice u poreskom postupku utvrđuju se na osnovu dokaza. Kao dokaz u poreskom postupku mogu se upotrebiti poreska prijava, poreski bilans, poslovne knjige i evidencije, računovodstveni iskazi, poslovna dokumentacija i druge isprave i informacije kojima raspolaže Poreska uprava, prikupljene od poreskog obveznika ili trećih lica, iskaz svedoka, nalaz veštaka, uviđaj i svako drugo sredstvo kojim se činjenice mogu utvrditi. Utvrđivanje činjenica u postupku poreske kontrole vrši se i prema odredbama čl. 116-139. ovog zakona.
Veštačenje
Poreska uprava odlučuje o potrebi veštačenja. Ako ne postoji opasnost od odlaganja, Poreska uprava će obavestiti stranke u poreskom postupku o licu koje će imenovati za veštaka. Veštaci se imenuju iz reda poreskih savetnika a, po potrebi, iz reda sudskih veštaka odgovarajuće struke. Za veštaka u određenom poreskom postupku ne može biti imenovano lice koje je, u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dohodak građana, odnosno zakonom kojim se uređuje porez na dobit preduzeća, povezano sa poreskim obveznikom. Stranke u poreskom postupku mogu tražiti izuzeće veštaka ako postoji opravdana sumnja u njegovu nepristrasnost ili ako bi zbog njegovog veštačenja moglo doći do povrede poslovne tajne ili štete za poslovnu delatnost stranke. Obrazložen zahtev za izuzeće veštaka podnosi se Poreskoj upravi u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja o imenovanju veštaka. O izuzeću odlučuje rukovodilac organizacione jedinice Poreske uprave koja je imenovala veštaka.O veštačenju se sastavlja nalaz u pismenom obliku.Veštak može biti pozvan da usmeno obrazloži svoj nalaz. Nalaz veštaka prilaže se spisu.
Uviđaj
Uviđaj se obavlja kada je za utvrđivanje ili razjašnjenje činjenica od značaja za oporezivanje potrebno neposredno opažanje službenog lica Poreske uprave. Poreski obveznik može prisustvovati uviđaju.Uviđaj se obavlja bez prisustva poreskog obveznika, ako bi odlaganje uviđaja moglo da ugrozi utvrđivanje činjenica ili bi za posledicu imalo uništenje dokaza od značaja za oporezivanje. Uviđaj se može obaviti i uz učestvovanje veštaka
Sadrzaj
Pojam poreza 2
Pokretanje poreskog postupka 3
Poreski akt i poreski upravni akti 3
Dostavljanje poreskog upravnog akta 3
Poslovne knjige i evidencije 3
Poreska prijava 4
Utvrdjivanje cinjenica 4
Vestacenje 4
Uvidjaj 4
Naplata javnih prihoda 5
Redovna naplata javinh prihoda 6
Opomena za placanje poreza 6
Kamata 6
Prinudna naplata poreza 7
Načela postupka prinudne naplate poreza 8
Troškovi postupka prinudne naplate poreza
i troškovi poreskoprekršajnog postupka 8
Predmeti prinudne naplate 9
Oglas za prodaju nepokretnih stvari 10
Prinudna naplata i uloga narodne banke 11
Nacin sprovodjenja naplate sa racuna klijenta 12
Prilozena dokumetnacija
Opomena 17
Resenje o prinudnoj naplati iz nepokretnosti 18
Obrazlozenje za prestanak postupka prinudne naplate 20
Nalog za knjizenje 21
Literatura 22