Maturski, Seminarski , Maturalni i diplomski radovi iz ekonomije: menadzment, marketing, finansija, elektronskog poslovanja, internet tehnologija, biznis planovi, makroekonomija, mikroekonomija, preduzetnistvo, upravljanje ljudskim resursima, carine i porezi.
Pod pojmom deca ometena u razvoju podrazumevaju se ona deca čiji su telesni, mentalni, govorni, emocionalni razvoj, rašćenje i sazrevanje na duže vremena toliko usporeni da im je neophodno obezbediti specijalni program koji je modifikovan po sadržini, metodi nastave i očekivanju brzine napredovanja, tako da daje optimalne obrazovne mogućnosti za ovu kategoriju dece.
Polazeći od potrebe da se smanji stigmatizacija ove dece traga se i za adekvatnim terminima, tako da se danas najčešće koristi termin deca sa posebnim potrebama. To su ona deca koja bez pomoći odgovarajućih društvenih službi najverovatnije neće dosegnuti ili održati očekivani nivo fizičkog, mentalnog, emocionalnog i socijalnog razvoja. Posebne obrazovne potrebe imaju sva ona deca i omladina koja ima teškoće kod učenja, a mogu biti posledica ometenosti ili nekih drugih nepovoljnih okolnosti, pa im je potrebna posebna podrška i pomoć tokom obrazovanja.
U radu se razmatraju problemi dece sa posebnim potrebama, način osmišljavanja preventivnih programa i perspektive za njihov razvoj. Istraživanja uslova u kojima žive deca sa posebnim potrebama svedoče o meri u kojoj sredina obezbeđuje mogućnosti za njihov razvoj. Brojne su prepreke jer uslovi nisu podsticajni, često su ometajući zbog predrasuda i stereotipa i na njima zasnovanih negativnih stavova. Međutim, podaci pokazuju da organizovane aktivnosti u procesu inkluzivnog obrazovanja značajno doprinose menjanju stavova i odnosa prema deci sa posebnim potrebama, čime se stvaraju uslovi za njihovo kvalitetno obrazovanje i razvoj u celini. Menjanje predstave o deci sa posebnim potrebama i stvaranje uslova da se, u interakciji sa vršnjacima, otkriju njihovi očuvani potencijali predstavlja osnovu za dalji razvoj ove dece i, u granicama njihovih mogućnosti, osposobljavanje za samostalan život. Cilj ovog rada je da istakne da je osmišljavanje kreativnih, podsticajnih programa, prilagođen rad i inkluzivno obrazovanje moguće rešenje problema sa kojima se suočavaju deca sa posebnim potrebama i način da se njihov razvoj stimuliše i unapređuje.....
Uloge i zadaci učitelja u procesu inkluzivnog obrazovanja
U uvodnom delu rada bavili smo se značajem inkluzivnog obrazovanja, a sada bih rekla nešto o zahtevima i izazovima koje ono predstavlja za učitelje. Brojni izazovi sa kojima se učitelji suočavaju dovode do usložnjavanja njihove profesionalne uloge i obaveza, što zahteva kontinuiranu edukaciju učitelja. Povećanje broja učenika sa posebnim potrebama, pogotovu dece sa smetnjama učenja/ponašanja i emocionalnim problemima koji su uključeni u sistem obrazovanja zahteva i nove uloge za učitelje i sve one koji učestvuju u procesu inkluzije. Od učitelja se zahteva da:
• bude dobar poznavalac struke i da ima sklonosti i volje za rad sa decom sa posebnim potrebama
• da uviđa, poštuje i uvažava individualne razlike među decom i ceni sposobnosti koje dete ima
• za učitelja je važno da zna da radi u timu, da obiluje stručnim znanjem i da je spreman da uči i premanentno se obrazuje
• učitelj treba da je osposobljen za izradu individualnih planova rada i postavljanje individualnih ciljeva poštujući zakonitosti u razvoju deteta.
Posedovanje dovoljno znanja prilikom procene učenika u određivanju njegovih potreba, način prenošenja informacija, podsticanje i razvijanje postojećih sposobnosti učenika, znanje o dobrom izboru didaktičkog materijala preduslovi su za podizanje kvaliteta nastave u školama (Scheyer, Fisher, Stub 2001; Razdevšek-Pučko 2003; Golubović, Tubić, Janković 2006).......
Sadržaj :
UVOD 3
1.1 Problemi i perspektive dece sa posebnim potrebama 4
1.2 Uloge i zadaci učitelja u procesu inkluzivnog obrazovanja 6
1.3 Program rane stimulacije dece sa posebnim potrebama 7
ZAKLJUČAK 11
LITERATURA 13