Likovni jezik dece i njihovi simboli

Nova tema  Odgovori 
Podelite temu sa drugarima: ZARADITE PRODAJOM SVOJIH RADOVA
 
Ocena teme:
  • 0 Glasova - 0 Prosečno
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Autor Poruka
Vesnica Nije na vezi
Posting Freak
*****

Poruka: 2,567
Pridružen: May 2010
Poruka: #1
Likovni jezik dece i njihovi simboli
Maturski, seminarski i diplomski radovi iz likovne kulture.

Dečji crtež predstavlja jednu celinu koja u sebi sadrži kompleks sposobnosti i osobina deteta, volje i iskustva, stečenih znanja i navika, pozitivnih i negativnih uticaja sredine, i najzad sklad doživljajnih i izražajnih sposobnosti, projektovanih u likovne elemente.
U crtežima je dete najiskrenije, najotvorenije, jer ne može uvek da sakrije svoje osobine, a spontan dečiji crtež ako nije iskvaren, n podleže uticajima sredine koji su toliko vidljivi u govoru, mimici, pokretu i sl.
Zbog toga je onaj pravi crtež najsigurniji dokument o detetu.
Dečji crtež može da služi ne smao kao dijagnoza psihološkog stanja već, ako je pravilo upotrebljen, koristi i kao terapija, odnosno crtež ima obrnuto dejstvo, jer deluje na dečju psihu.
Pri analizi dečjih crteža treba imati u vidu da li se u crtežu nesvesno ili spontano otkrilo dete ili se tek preko crteža, naknadnim analizama mogu utvrditi karakteristike dece. U ovom drugom slučaju crtež može biti rekompenzacija dečje tuge, potištenosti i nedaća, pa je dečji crtež prividno vedar, jer odražava dečju čežnju za srećom.
U lošim porodičnim prilikama, može dete u crtež svoje sobe ili haljine da unese:
- vedre boje,
- tapete,
- klavir,
- buket cveća,
- ukrase i sl.,
a sebe da prikazuje kao ponosnu i zadovoljnu osobu.
Ponekad je neko dete svesno svojih nedostataka i slabosti, pa ih namerno u crtežima krije. Takav crtež više nije spontan već lažno organizovan, namešten, sa željom da se prikaže lepša slika o sebi nego što je dete nosi u svojoj svesti.
Isto tako, na osnovu dečjeg crteža, može se utvrditi da li je neko dete zaostalo ili nije u odnosu na prosek odgovarajućeg uzrasta, posebno s njegove intelektualne strane. Na pomenuti način se utvrđuje odnosno konstatuje intelektualno – grafičko zaostajanje ili neki izuzetan napredak.
Intelektualni elementi u crtežima se ogledaju u jasnoći predstava, čisto i potpuno izvedenim oblicima i mnogim detaljima, međusobno tačnim odnosima delova prema celini ili pojedinih predmeta, međusobno a u koloritu relativno tačnim lokalnim tonom.
Međutim, šablonski crteži stare nastave, crteži koji su nastali pod uticajem odraslih i koji su potpuno potisli dečji psihički život, ne mogu da posluže kao sredstvo analize dečje psihe, već samo loš primer pedagoškog uticaja.
I drugi psihički elementi su vidljivi na crtežima, kao što su različite teme i način rada prema polu, različitost sadržaja crteža prema sredini i mestu stanovanja ili utiscima iz ranog detinjstva i sl.
Crtež dece iz jednog kraja se razlikuje od crteža dece drugog kraja kao u pogledu izbora motiva, tako i u izboru kolorita.
Razlike postoje i između gradske i seoske dece, jer u crtežima gradske dece preovladava intenzivan kolorit i veća sloboda u radu, dok su seoska dece uzdržljivija ali češće neposrednija u kazivanju svojih osećanja. Na crtežima se vide i razlike u temperamentu, osećanjima i mašti dece, razlike u karakteru i volji itd.
Smatra se da deca naklonjena intelektualnom uopštavanju, pojmovnom svođenju pojava, crtaju predmete bliže geometrijskim oblicima svodeći ih na najosnovnije oblike, a deca naklonjena opisivanju, analizi, pričanju, rasščlanjavaju objekte na njihove sastavne delove.
Takođe se smatra da se na osnovu ovakvih crteža, može utvrditi socijalni odnos deteta, jer svedeni oblici mogu da ukazuju na zatvoreni tip deteta, nepristupačan u socijalnom smislu, a razgranati oblici na crtežima ukazuju na socijalno pristupačno dete.
Emocinalna zainteresovanost dece za određeni objekat se može utvrditi na osnovu crteža. Naime, sigurnost kojom dete prilazi radu i izvodi ga, a s druge strane, nesigurnost, vidljivost osećanja niže vrednosti u pokušajima kopiranja i upotrebljavanja nedozvoljenih sredstava, otkrivaju voljnu stranu deteta, njegov karakter i probleme koji stoje pred vaspitačem u daljem radu.
Dečji crteži se mogu posmatrati i sa pedagoške strane. Svaki dečji crtež pokazuje u kojoj je meri dete pedagoški zahvalno kao objekt vaspitanja. Svako dete koje nije opterećeno, koje ima normalno razvijene percepcije i predstave, koje je slobodno, pokazuje svoje osobine u svojim crtežima, pa se u tom slučaju može govoriti da je dete pedagoški zahvalno. Takvom detetu uz povoljne uslove može se obezbediti maksimalan likovi i opšti razvitak.
S druge strane, u svakom dečjem crtežu može se otkriti postojeći pedagoški uticaj. Pozitivan pedagoški uticaj vidljiv je u crtežu u kome se odražava maksimalno razvijeno dete za određen uzrast i koje je slobodno u likovnom izražavanju. Ponekad dečji crtež pokazuje nesumnjivu snagu izraza i mogućnosti razvoja, ali zbog lošeg pedagoškog uticaja oseća se dečje nepoverenje i uzdržanost u radu, te je time otežan i dalji pedagoški rad sa njim. Pogodnim likovnim zadacima i pažljivim približavanjem detetu mogu se i ova deca osloboditi.
Loši pedagoški uticaju manifestuju se na više načina:
- pogrešno usmeravanje dečjeg ukusa,
- orijentacije u radu samo na jedan materijal ili bez razloga na mnogobrojne materijale,
- pasivan odnos vaspitača prema učenicima,
- prepuštanje dece same sebi i sl.
Nesumnjivo, ogroman je značaj dečjih crteža. Iz dečjih crteža se može puno toga naučiti i zaključiti o psihološkom i psihičkom stanju, stanju u porodici, njegovom odnosu sa vršnjacima i sl. S druge strane, dečji crtež govori o likovnoj darovitosti, razvitku deteta, intelektualnom niovou i dr.
Svi gore navedeni i pomenuti razlozi, jesu povod za problematiku koja će se obrađivati u ovom radu, a to je likovni jezik dece i njihovi simboli.
U nastavku rada, biće reči o:
- počecima proučavanja deca i istorijskom razvoju dečjeg crteža,
- likovnom izražavanju dece,
- razvoju dečjeg likovnog izraza,
- posebnim specifičnostima likovnog izražavanje dece predškolskog uzrasta,
- likovnim tipovima dece,
- dečjim crtežima ( razumevanju dečijeg crteža, razvoju ljudske figure, crtanju onoga što se zna i sl.),
- likovno darovitoj deci i dr.



PORUČITE RAD NA OVOM LINKU >>> SEMINARSKI
maturski radovi seminarski radovi maturski seminarski maturski rad diplomski seminarski rad diplomski rad lektire maturalna radnja maturalni radovi skripte maturski radovi diplomski radovi izrada radova vesti studenti magistarski maturanti tutorijali referati lektire download citaonica master masteri master rad master radovi radovi seminarske seminarski seminarski rad seminarski radovi kvalitet kvalitetni fakultet fakulteti skola skole skolovanje titula univerzitet magistarski radovi

LAJKUJTE, POZOVITE 5 PRIJATELJA I OSTVARITE POPUST
08:03 PM
Poseti veb stranicu korisnika Pronađi sve korisnikove poruke Citiraj ovu poruku u odgovoru
Nova tema  Odgovori 


Verovatno povezane teme...
Tema: Autor Odgovora: Pregleda: zadnja poruka
  Likovni jezik dece Vesnica 0 1,998 21-05-2010 02:20 PM
zadnja poruka: Vesnica
  Likovni jezik dece i njihovi simboli - I deo - seminarski Dzemala 0 3,604 20-05-2010 05:44 AM
zadnja poruka: Dzemala

Skoči na forum: