Gotovi Seminarski Diplomski Maturalni Master ili Magistarski

Puna verzija: Obrada književnog teksta u III razredu osnovne škole
Trenutno pregledate Lite verziju foruma. Pogledajte punu verziju sa odgovarajućim oblikovanjima.
Maturski, maturalni, seminarski, diplomski i master radovi iz književnosti.

Književnost ili literatura označava naučna i umetničko književna dela. Književnost se javlja kao umetnost i nauka.
Kao umetnost književnost je stvaralački proizvod čoveka u kome je umetnički subjektiviziran unutrašnji život, prirode ili društva. To je umetnost pesničke slike i reči. Književnost je praktično, sve što je napisano (romani, sudske knjige, istraživački i naučni radovi), ali i šire od toga (usmena, narodna književnost). Zato se može govoriti o umetničkoj književnosti pod kojom podrazumvevamo književnoumetnička dela, koja predstavljaju specifičnu formu društvene svesti, ideološku riznicu i baštinu jednog društva. Književnim delima u užem smislu nazivamo samo takva ostvarenja koja su od veće važnosti za celokupnu kulturu tj. takva ostvarenaj koja u sebi sadrže iskustvo čitavih naroda pa i čovečanstva u celini.
U školskim uslovima o govorimo o nastavi književnosti kao posebnom području nastave maternjeg jezika.
Kao nauka književnost omogućava otkrivanje zakona koji vladaju u nastanku književnoumetničkog dela i proučavanje postanka i razvoja književnosti. Nauka o književnosti obično se deli na istoriju književnosti, teoriju književnosti i književnu kritiku.
Izbor metoda u radu na književnom delu ili tekstu, bio je oduvek aktuelno teorijsko i praktično pitanje. Zaključak koji bismo mogli izvesti je da se problem izbora metoda u nastavnoj analizi vrlo oštro i dramatično postavlje jer od izbora metoda zavisi i gde ćemo zajedno sa učenicima stići kroz prostor otvorenog dela koje je najčešće i nije po mogućnoj predmetnosti ograđeno ničim tj., od izbora vođe, kritičara i orjentacije, sudbinski će zavisiti i jedno i drugo i put i dosegnuti kranji cilj.
Metod obrade književnog teksta počeo se razvijati nakon II svetskog rata u nemačkoj književnosti. Imao je za osnovu lingvističku stilistiku, estetiku, književnu kritiku i samostalan rad učenika. Učenje o interpretaciji književnog teksta ističe potrebu da se u književnokritičkoj analizi pođe od osnovnog umetničkog dojma dela tj., umetničkog doživljaja, tek na temelju kojeg je moguća svaka znanstvena analiza, takva analiza, koja se neće zaustaviti samo na nabrajanju pojedinih elemenata književnog dela, nego će uspeti pokazati način kako su ti delovi povezani u celinu da bi omogućili umetnički doživljaj. Svi elementi jezičkog izraza u delu imaju zato samo relativnu funkciju. Samo funkcija delova odnosno elemenata dela u ostvarenju sklada dela ima važnost za obradu odnosno interpretaciju.
Predmet ovoga rada biće obrada književnih tekstova s tim što se će u radu ona odnositi samo na književne tekstove koji se obrađuju u III razredu osnovne škole.
U radu će biti obrađene sledeće teze:
- uloga učitelja u obradi književnog teksta,
- položaj učenika u obradi književnog teksta,
- priprema učitelja i učenika za obradu književnog teksta,
- obrada pojedinih književnih tekstova u III razredu osnovne škole (obrada pesme, bajke, pripovetke, basne i igrokaza) i
- način obrade književnih tekstova u III razredu osnovne škole (grupna obrada, samostalna obrada i obrada književnog teksta radom u grupama).

Obrada književnog teksta u III razredu osnovne škole

Književni tekst možemo posmatrati kao objektivnu realnost dvojake vrednosti: onu osnovnu zbog kojih je i uzet u odgovarajuću struktura i vrednost koja se može meriti u širim književnoistorijskim, književnokritičkim, književnoteorijskim i drugim čisto književnim relacijama. Svi prezentirni tekstovi na jednom mestu ni u kom slučaju nemaju podjednaku vrednost. Pojedini tekstovi su uvršteni u čitanke, iz čisti didaktičkih i pedagoških potreba.
Obrada književnih tekstova podrazumeva doživljavanje, poniranje, planiranje u sve slojeve umetničke tvorevine, otvorenost u njenoj rekonstrukciji, oplemenjivanje čitaočeve ličnosti i izražaj utisaka, saznanja i iskustava.
Obrada književnih tekstova je suštinsko pitanje savremene organizacije nastave književnosti u školi.
Obrada otkriva svet umetničkog dela, njegove poruke i lepote, u celini ili delovima. Obrada književnih tekstova je živ, dinamičan, fleksibilan i otvoren proces sa krajnjim efektima koji vode raznim oblicima stvaralaštva i izgrađivanja kreativnog stava. Ona polazi od doživljaja a zatim se funkcionalno nastavlja na analitičko – sintetički postupak i nadovezuje na istraživanje i stvaralaštvo, i kao posledica svega toga, izgrađivanje ličnosti učenika koja je osposobljena za promicanje u unutrašnju zakonitost književnog dela i njegovo svestrano tumačenje ali i stvaranje i mogućnosti za vlastito književno stvaralaštvo, teorijska i kritička razmatranja i prikazivanja. Književno delo je temelj interpretacije i osnovni sadržaj nastavnog procesa jer obrada ne poznaje šablone niti čvrste modele.
Obrada književnog dela u školi gotovo uvek iziskuje skladnu primenu više književnonaučnih metoda. Metodološki pluralitet uspešno se ostvaruje na taj način što se pojedinim književnim pristupima daje pravo mesto, upravo primenjivanjem svakog metoda onde gde ga sam umetnički tekst poziva. U obradi književnog teksta Nikolić polazi od analize, koja obuhvata:
- obradu umetničkog teksta analizom elementarnih slika i ishodišta poetske sugestije,
- obrada književnog dela analizom literarnih motiva,
- obrada epskog dela analizom formi pripovedanja,
- obrada književnog dela pomoću dominantnih umetničkih činilaca,
- idejna i etička analiza književnog dela.
Nikolić književno delo stavlja u središte aktivnosti učenika i učitelja, odnosno nastavnika, ali je protiv univerzalnog sistema analize. Pošto svako književno delo predstavlja individualnu tvorevinu čija se originalnost ogleda u izvednom odstupanju od primera iste vrste, onda ne može postojati neki univezalni sistem književne analize koji bi se mogao primenjivati na svako delo.
Obrada književnog teksta je stvaralački oblik komunikacije s književnim tekstom odnosno delom. Ona osvetljava delo kao višestruko determinisanu realnost. Dominantan je metod nastavnog rada na času ali i samostalna interpretacija učenika.
Obim i dubina obrade književnog teksta polaze od:
- uzrasta učenika,
- zahteva nastavnih planova i programa i
- specifičnosti svakog književnog teksta, dela, posebno.
Referentni URL